Amikor a magas építőanyag árakról, a nyersanyagforrások szűkösségéről és a környezetszennyeződésről hallunk, akkor mindig kiemelt jelentősége van azoknak a technológiáknak, amelyeknél a gyártás közben keletkező hulladékot újra lehet hasznosítani, vagy pedig használt és bontott anyagokat lehet felhasználni a gyártáshoz.

Nézzük meg, hogy a térkő gyártásban és lerakásban hogyan lehet csökkenteni a környezetre ható terhelést a gyártáskor és a térkövezéskor keletkező hulladékok újrahasznosításával. Mit gondol? Milyen újrahasznosított anyagok lehetnek a térkő és gyeprács gyártásban és lerakásban?

A hulladéknak hitt anyagok hasznosítása nemcsak a környezet terhelését csökkenti, hanem a gyártás költségeit és erőforrás felhasználását is mérsékli.

A térkő burkolatok sok esetben a régebben épített és megrepedezett, vagy pedig megunt beton járda helyére kerülnek. Ilyenkor fontos kérdés, hogy vajon mi történik a felszedett beton járdával? El kell vinni egy hulladéklerakóba? Vagy pedig lehet hasznosítani a beton darabokat a térkövezéskor?

Ha a térkövezést végző térkövesnek van betondaráló gépe, akkor bizony a beton járda nem hulladék lesz, hanem darálás után darált beton. A darált beton pedig az egyik legkitűnőbb anyaga az elkészülő burkolat alapjának. További előnye a beton ledarálásának, hogy nem kell az elszállításáról gondoskodni, és kerülgetni sem kell addig, amíg nem viszik el.

A darált beton a térkő burkolat zúzott kő aljzataként a térkő burkolatra eső csapadék vízelvezető rétegeként kiválóan használható, megfelelő tömörítés után pedig olyan szilárd alapot biztosít majd a térkő burkolatnak, amely megfelelő vastagságban kialakítva nem megsüllyedni. Természetesen a is fontos, hogy a fagyhatár alá kerüljön a burkolat alapjának a kezdete, mert a mi éghajlati viszonyaink mellett jellemző évi 20-30 olvadás-fagyás ciklus miatt egy nem megfelelő mélységű térkő alap nem fogja megvédeni a burkolatot a téli fagyok utáni olvadáskor kialakuló egyenetlenségektől.

térkő gyártás nemeskőzet adalékkal

Leier Euroline burkolat Párizs és Berlin burkolólapokból

A térkövek gyártásakor a burkolat felületének nemesítéséhez gyakran használnak különféle adalékanyagokat, például nemeskőzeteket. A Leier Euroline burkolólapok gyártásához például Európa legismertebb hegységeinek kőzeteit használják fel. Az Alpok, Ardennek és Appeninek hegységeiről biztosan hallott már Ön is. Az Euroline lapok gyártásához ezeknek a hegységeknek a kőzeteit használják fel adalékanyagként. A mellékelt képen egy Berlin és Párizs lapokból lerakott Euroline burkolatot láthat.

Az üveg is a kőzetekhez hasonló keménységgel rendelkezik, és emellett még dekorációs célra is jól használható. A zúzott üvegből a térkő burkolatok felületén napsütésben szépen csillogó felületet lehet kialakítani. Ha 2 mm-es vagy ennél kisebb szemcsékre zúzzák az üveget, akkor még mezitláb járkálva sem fogja felsérteni a talpát.

A játszóterek esésvédő burkolásához ma már rendszeresen használják a gumi járdalapokat. A gyerekek bizony belefeledkeznek néha a játékba. Ilyenkor nem lenne szerencsés, hogy mikor esnek-kelnek az állandó egymásba kapaszkodás közben, akkor kemény beton térkő felületre huppannának le. Ezeknek az esésvédő gumi lapoknak a gyártásához ledarált elkopott gumiabroncsokat használnak fel. Nemcsak játszótereknél lehet azonban ezeket a gumiburkolatokat használni, hanem például futópályák kialakításához is.

A térkő újrahasznosításának a legfontosabb eleme azonban az, amikor az előregyártott térkő burkolólapokat bármikor a legkisebb sérülés nélkül fel lehet szedni és újrarakni. Természetesen nem mindennapos dolog az, hogy az egyik évben kertje egyik, a másik évben pedig a másik szegletében szeretné kialakítani kerti pihenőhelyüket. Még kevésbé jellemző az, hogy a kertkaputól a garázs bejáratáig vezető utat szeretné más helyre lerakni.

Egy új melléképület felhúzásakor azonban, amikor az új épületet egybeépíti a házukkal, már igenis életszerű helyzet az, hogy a ház körüli járdát az építkezés helyén felszedi. Ilyenkor a felszedett térkő lapokat bárhol fel tudja használni burkolat építéséhez.

Az is előfordulhat, hogy az évek, évtizedek alatt megsüllyed a burkolat a nem tervezett évi 1-2 teherautós beállástól. Ekkor is van lehetősége arra, hogy a megsüllyedt térköveket felszedje, és az aljzat feltöltése, kiegyenlítése után újra lerakja a burkolatot. A fugázás után tökéletesen egyenes lehet újra a burkolata, és ugyanúgy néz ki, mintha most rakta volna le az egész felületet.