Tetővel ellátott kocsi beálló építése a kertben
Nincs lehetősége arra, hogy egy garázst béreljen vagy építsen a kocsijának, mégse szeretné, hogy hóban-fagyban a szabad ég alatt álljon az autója? Ha így van, akkor kertes házánál egy kocsi beállót is építhet a kertben a kocsinak. Ez a felülről fedett építmény nem fogja megvédeni a kocsit a hideggel szemben, de az esőtől és a lehulló hótól nem kell tartania.
Garázs helyett autóbeálló az időjárás viszontagságai ellen
Ha autója van, akkor biztos tudja azt is, hogy autóból jóval több van, mint garázsból. A személykocsik száma sokkal gyorsabban nőtt az elmúlt évtizedekben, mint az épített garázsoké.
Ha családi házban lakik, akkor kedvező helyzetben van, mert a házhoz tartozó kertben akár egy garázst is építhet. Ezt azonban csak akkor teheti meg, ha megfelel a helyi építési szabályoknak, mert a garázs építése bizony építési engedély köteles. Emellett még persze nem is olcsó dolog egy garázst építeni.
Garázs helyett egy tetővel fedett kocsi beállót is kialakíthat a kertben. Ennek a felépítése nyilván jóval kevesebbe is kerül, és építési engedély sem kell hozzá, mert csak be kell jelenteni az építkezést.
A kocsibeállót persze olyan méretűre érdemes építeni, amelyben kényelmesen el fog férni a család autója. Érdemes minimum 3x 5-6 méteresre építeni, mert ebben már egy középkategóriás gépkocsi el fog férni. Ettől persze építhet nagyobbat is, ha például a bicikliket is ezen a fedett helyen szeretné tárolni, és hely is van az építéshez.
A kocsibeállót a leggyakrabban utólag a ház oldalához építik hozzá. Ha viszont ezt nem szeretné, vagy pedig egyszerűen olyan a ház elhelyezkedése, hogy nem is lehetne, akkor fel lehet építeni külön építményként is a kertben. Igaz, hogy ekkor nem tudja megsprórolni a kocsibeálló egyik oldalfalának a megépítését.
A kocsibeálló persze sokféle lehet. Épülhet fából és fémből is a tartószerkezete. Sőt akár téglából is építheti a tartópilléreket, amire mehet majd a tetőszerkezet, aminek a váza szintén lehet fa és fém is. A kocsibeálló tetőfedésére pedig a hagyományos tetőfedő anyagokon kívül hullámlemezt vagy bármi más csapadékot jól álló megoldást lehet választani. Az a kérdés, hogy Ön milyen kocsibeállót szeretne, és mit enged meg az erre fordítható pénz.
Melyik a kocsibeálló építés két fontos kérdése?
Az építkezéskor általában két fontos kérdés szokott felmerülni. Az egyik az, hogy milyen kocsibeállót szeretnének, és az mennyibe fog kerülni? A másik kérdés, hogy ki fogja megépíteni? Mindenképp érdemes szakemberre bízni a munkát. Ha Ön ács vagy kőműves szakember, akkor építheti saját magának is, de ha nem, akkor legfeljebb csak a segédmunkát érdemes Önnek végezni az építkezéskor.
A választásuktól függően elég komoly pénzt fog költeni már az anyagok megvásárlására is. Nem érdemes az építmény stabilitását és megjelenését azzal kockáztatni, hogy nem egy jól képzett szakemberre bízza a munkát.
Nehéz persze ismeretlenül választani a magukat ajánló mesterek között. Ilyenkor a legjobb az, ha egy olyan szakemberre bízza a munkát, aki már nem az első kocsi beállót építi a környékükön, és az építtetők meg voltak elégedve a munkájával. A környezetében lakók véleményére adhat Ön is, és egyébként pedig a saját szemével láthatja is a megépített kocsibeállókat. Ha Önnek ezekhez hasonló megoldásra van szüksége, akkor még a szakember gyakorlatában sem kell kételkednie.
Milyen kocsibeállót szeretne?
Akkor van a legkönnyebb helyzetben, ha előre pontosan tudja, hogy milyen kocsibeállót szeretne, és ezt pontosan le is tudja írni, vagy pedig egy képen vagy valamelyik szomszédja otthonánál meg is tudja mutatni az építőnek.
Ez alapján ő már meg tudja mondani Önnek, hogy az építkezéshez milyen anyagokra van szükség, és az anyag várhatóan mennyibe fog kerülni. Pontos választ fog tudni adni a saját munkájának a díjára is. Nem komoly az a „szakember”, aki a részletes tervezés végén nem tudja megmondani a munkájának a pontos díját. Az ilyen kivitelezőre nem érdemes bíznia a kocsibeállója megépítését.
Egy fokkal nehezebb helyzetben van akkor, ha nem tudja pontosan, hogy milyen kocsibeállót szeretne, de meg sem tudja mutatni azt, hogy milyenre gondolt. Egy jó és kellő gyakorlattal rendelkező szakembernél persze ez sem jelent gondot, mert sok kocsibeálló megépítése után ő már pontosan tudja, hogy mit kell ahhoz megkérdezni Öntől, hogy felmérje az igényét. Ha ezeket a feltett kérdéseket megválaszolja, akkor már a szakember fejében összeáll az a kép, amelyet le tud írni Önnek is, és ezt hallva már meg fogja tudni mondani, hogy igen, ez az, amire gondolt, vagy pedig ha még mindig nem pontos a kép, akkor innen már könnyebb lesz az elképzelt terven a még szükséges változtatásokat elvégezni.
A kocsibeálló megtervezése után a költségvetés és a munka díjának a meghatározása ugyanúgy lehetséges már, mint amikor pontosan tudja, hogy mire is van szüksége.
- Tudja már, hogy milyen kocsibeállót szeretne?
5 lakásos társasházban a lakók nem szeretnének 2 kivételével a külön megjelölt hasznalati jogú beálló fölé tetőt építtetni. Engedély , ill. a többi lakó beleegyzése szükséges-e
Kedves Dr. Gujás Erika
Köszönöm a kérdését. Sajnos nem vagyok jogász, ezért nem tudok határozott választ adni a kérdésére. Kérem, hogy társasházi jogban járatos szakembert kérdezzen meg erről.
Üdvözlöm!
Garázs beton alapja elkészült 40m2 és a hozzá vezető út is elkészült, szintén beton 200m2, de a garázs idén már nem fog megépülni. (Lemez garázs, vagy valamilyen mobilgarázs lesz rajta)
Bejelentési kötelezettségem van most? Vagy majd csak akkor ha a garázs épül?! Vagy egyáltalán nincs?
Köszönöm válaszát!
Kedves Tímea
Építési engedélyre nincs szükség, ha a 100 köbméter térfogatot és a 4,5 m-es gerincmagasságot nem haladja meg a garázs. Ha viszont igen, akkor kell építési engedély. Akár mobil, akár nem mobil.
Bejelentési kötelezettsége azonban lehet a garázsépítésnek a helyi építési hatóságnál. Azért, mert a helyi rendeletek szerint meg van határozva, hogy mekkora zöldfelületnek kell lenni az adott ingatlanon. Emellett a településképre is lehetnek szabályok az Önök településén is.
Mindenképp az építés előtt érdemes utánajárni és megismerni a helyi szabályozást.