A térkő betonból készül, ezért jelentős súlya van. A 6 cm vastag térkőből egy négyzetméter lerakásához szükséges térkő körülbelül 120 kilót nyom. Mivel egy raklapra 10 négyzetméternyi térkő kerül, ezért egy raklapnyi térkő súlya kb. 1,2 tonna.

Ez bizony jelentős súly. A térkő gazdaságos szállításához ezt már gépi erővel célszerű mozgatni. A térkő autóra emeléséhez targoncára vagy pedig darus teherautóra van szükség. És a térkő lerakása is ugyanúgy gépi erővel történik.

Persze a raklapos térkő lerakása a teherautóról történhet kézi erővel is. Ekkor azonban a lerakás lassabban halad. Az autónak többet kell várni a térkövezés helyén. Persze a kézi lerakásnak megvan az az előnye, hogy nem kell majd utólag visszaszállítani a raklapokat, és csere raklapról sem kell gondoskodni.

A térkő szállítás akkor gazdaságos, ha térkövet szállító teherautó raktere teljes mértékben ki van használva, és tele fuvart szállít. A térkő kiszállítása ezért a megvásárolt térkő mennyiségétől is függ.

10 négyzetméternyi térkő egy raklap. Önmagában egy raklapnyi térkő kiszállítása nem éri meg teherautóval. Ha valaki ennyit vásárol, akkor a megvásárolt térkő mellé még más építőanyagok is kerülnek a teherautó platójára.

  • Egy nagyobb építőanyag forgalmazótól történő térkő vásárláskor ez nem jelent nehézséget. Azért, mert hetente minden bizonnyal összejön egy fuvar a megrendelő környékére. Ilyenkor megpakolják a teherautót az adott környékre szállítandó építőanyagokkal, és viszi az autó az építőanyagokat az egymás közelében lévő építési helyszínekre.
térkő szállítás

Térkő szállítás, és daruzás a teherautóról

Ha viszont egy teherautónyi térkövet vásárol, akkor nem kell a teherautó kihasználtsága miatt aggódni.

  • Az autóra felrakják a megvásárolt térkövet, és már szállítják is a vásárlónak a térkövezés helyére.

Ha az építőanyag forgalmazó telephelyén pakolják meg az autót, akkor a forgalmazó telepéről indul az autó. Ha viszont nincs az építőanyag forgalmazónál raktáron a megvásárolt térkőből, akkor egész teherautós fuvar indulhat a térkő gyártó telephelyéről is.

Tele fuvarnál felesleges leszállítani a térkövet az építőanyag forgalmazóhoz, ha már pontosan ismert a térkövet megvásárló építési helyszíne is. Ilyenkor a térkövet gyártó teherautója vagy pedig az építőanyag forgalmazó autója a térkő gyártó telephelyéről közvetlenül a vásárlóhoz szállítja a megvásárolt térkő autóra pontosan felrakott mennyiségét.

A darus teherkocsik két és fél tonna teherbírástól 24 tonnáig, maximum 20 raklap, vagyis 200 négyzetméter térkő egy fuvaros kiszállítására alkalmasak. Ilyenkor teljesen megrakott pótkocsival együtt viszi a térkövet a szerelvény.

A daruval nem rendelkező, targoncás és kézi rakodású kisebb teherautók maximum 3,5 tonna teherbírásúak. Ezeken az autókon maximum 3 raklap, vagyis 30 négyzetméter térkő szállítható egyszerre. Ha 30 négyzetmétert burkol, és nem nagy távolságra van a térkő forgalmazótól, akkor ez a szállítás is jó megoldás.

Ekkor azonban a platóra targoncával felrakott 3 raklap térkövet kézzel kell lerakni a térkövezés helyén. Vagy pedig targoncának kell lenni a térkövezés helyén is. Ez utóbbi azért nem mindig oldható meg. A kézi lerakodás pedig elég lassú. A raklapok azonban üresek lesznek, és a teherautó díjmentesen visszaviszi a raklapokat. Nem kell raklapdíjat fizetni.

A térkő szállításkor fontos kérdés szokott lenni, hogy csak egész raklapnyi mennyiséget szállítanak ki egyszerre? Vagy pedig van lehetőség a 10 négyzetméternyi térkövet tartalmazó raklapok megbontására is?

Térkő vásárlásnál nem szabad pontosan annyi térkövet vásárolni, mint amennyi a térkövezendő felület. Mindig érdemes valamennyit, 2-4%-nyi mennyiséget pluszban megvásárolni.

Ha pedig a térkő burkolat mintájának kialakításához sok vágásra van szükség, akkor még akár több térkövet is érdemes vásárolni a mintázat tökéletes kialakításához. Ilyenkor térkövek vágásának veszteségét is be kell kalkulálni a megvásárolt térkő mennyiségébe.

Ezért 50 négyzetméter feletti térkő vásárlásnál már egész raklapnyi térkövet érdemes vásárolni, és kiszállítani.

Ha viszont a vevőnek például 12 négyzetméter térkőre van szüksége például egy 1 méter széles és 12 méter hosszú járda burkolásához, akkor neki egy raklap térkő biztos, hogy kevés lesz.

  • A két raklapnyi, 20 négyzetméter térkőre viszont nincs szüksége.
  • Ezért ilyenkor célszerű megbontani a második raklapot, és 13-14 négyzetméternyi térkövet megvásárolni, illetve kiszállítani a térkövezéshez.

Érthetően nem biztos, hogy minden térkövet forgalmazó hajlandó megbontani a második raklapot ilyen esetben. Az viszont biztos, hogy a vevőnek érdemes olyan térkő forgalmazótól megvásárolni a 12 négyzetméteres járdája burkolásához szükséges térkövet, ahol erre lehetőség van.

Az természetesen előfordulhat, hogy nem mindenféle térkőből bontják meg a térkő forgalmazónál az egész raklapot. Ha olyan térkövet vásárol, amit sokan keresnek, akkor számíthat rá, hogy van lehetőség a raklap megbontására. Vagy pedig a térkő lerakása után a kimaradt térkő visszavételére.

Ha viszont olyan térkő burkolatot választ, amit mások nem igazán keresnek, akkor a térkő forgalmazó nem szívesen bontja meg az egész raklapot.

Ha megbontott raklapnyi mennyiségű térkőre van szüksége, akkor érdeklődjön utána, hogy milyen lehetőségei vannak az Önnek szükséges mennyiségű térkő legelőnyösebb megvásárlására és a térkő kiszállítására.