Gyeprács kerülhet a kertbe betonból és műanyagból is. Mikor melyik gyeprács lesz jobb burkolat?

Az ápoltan zöldellő gyep nemcsak szépen mutat, hanem praktikus is a kertbe. A gyepnek azonban nemcsak szépen kell mutatni, hanem tartósnak is kell lenni. Ha gyalog futkároznak a kertben, akkor a gyep nyírásával és rendszeres locsolásával szép és tartós is lehet a füves kert. Ha azonban autóval is jár a gyepen, akkor már nem biztos, hogy tartós lesz a zöldellő gyep.

beton gyeprács térburkolat

Beton gyeprács térburkolat

Az autós közlekedéshez bizony meg kell erősíteni a gyep teherbírását. Erre pedig a legjobban a gyeprács alkalmas. Itt azonban dönteni kell arról, hogy milyen gyeprács kerüljön a kertbe. Lehet beton gyeprács vagy készülhet műanyagból is a gyep megerősítése.

A műanyagból készült gyeprács gyorsabban és könnyebben lerakható, azonban ennek a tartóssága, strapabírása is kisebb, mint a beton gyeprácsból készült burkolatnak.

A gépkocsiforgalomhoz azonban a műanyag gyeprácsot mindenképp el kell látni betonba ágyazott szegéllyel. Mégpedig azért, hogy stabilan tartsa a gyeprácsot. Azért fontos ez, mert az autó kerekei a műanyag gyeprács elemeit könnyen szét tudja választani egymástól. Ekkor pedig a műanyag gyeprács már el is vesztette minden erejét és előnyét.

A műanyag gyeprács szegélyeként nem feltétlenül kell használni szegélykövet. Persze a szegélykövekből készített szegély lehet a legprecízebb megoldás, azonban másból is készíthet strapabíró szegélyt a gyeprács burkolatnak. Ha van otthon kimaradt térkő vagy betonlap, akkor ezekből is stabil szegélyt építhet a betonba való ágyazással. Arra kell figyelni, hogy a gépkocsiforgalom zavartalanságához a szegély magassága pontosan olyan magasan legyen, mint a gyeprács burkolaté a beágyazódás után.

A burkolat alapjának kialakítása után először a szegélyt készítse el a burkolat köré, utána pedig a helyükre kerülhetnek a műanyag gyeprács elemek is. A lyukakat töltse fel termőfölddel, és utána pedig szórja fel fűmaggal. Ha figyel arra, hogy nedves legyen a föld, akkor a fűmag hamar ki fog bújni, és megerősödik a fű.

A műanyag gyepráccsal szemben a beton gyeprácsból készült burkolat stabilabb és nagyobb teherbírású burkolatot ad. Az is igaz persze, hogy a szürke beton jobban látszik a gyeprács elemek lyukaiba ültetett fűben. Ráadásul a nagy nyári kánikulában a beton igencsak felforrósodik, és elszívja a talaj nedvességét a fűtől. Emiatt a beton gyeprács lyukaiba ültetett füvet a nyári kánikulában gyakran kell locsolni azért, hogy ne sárguljon meg a fű, és ne száradjon ki.

Cserébe viszont stabil burkolatot tud készíteni a beton elemekből még úgy is, ha nem épít hozzá szegélyt. A 8 vagy 10 cm magas 40×40-es vagy 40×60-as beton gyeprács elemek a földbe süllyesztve saját súlyuknál fogva is stabil burkolatot biztosítanak majd személykocsi burkolatnál is.

A gyeprács burkolat helyén ki kell szedni a földet a gyeprácsnak megfelelő magasságban úgy, hogy ráhagy 2-3 centimétert az ágyazó homok lerakásához. Ha laza a gyeprács burkolat alapja, akkor a burkolat helyén a tükör kiszedése után a burkolat helyét érdemes alaposan ledöngölni, és murvás burkolat alappal feltölteni. Ha viszont kellően tömör a földalap, akkor a megfelelő vastagságú tükör kiszedése után le kell szórni az ágyazó homokot, és erre lehet rakni a beton gyeprács elemeket.

A beton gyeprács hézagait termőfölddel kell feltölteni és erre rászórni a fűmagot. A termőföld nedvesen tartása itt is fontos a fűmagok kikeléséhez. Utána pedig a fű megerősödéséhez.

Nagy melegben pedig különösen fontos a locsolás, hisz a tűző napon a beton jóval melegebbre forrósodhat fel a levegőnél. Ezzel pedig nagyon hamar elszívja a nedvességet a hézagokba szórt termőföldből.