Az egyik burkolattól el van ájulva a nép. A másik burkolaton viszont állandóan hanyatt esik a tekintetük, mert megbotlik 1-1 kiálló kőben. Mi történt itt a burkolat lerakásakor?

Mi különböztetni meg a térkő burkolatot a kőbucka bukkanók aknamezejétől?

Miért van az, hogy az egyik térkő burkolatra ránézünk, és majd elolvadunk a gyönyörtől? Meg kell dörzsölnünk a szemünket, hogy nem káprázik-e. Egyik-másik térkő burkolatra pedig még ránézni is rossz?

Az egyik burkolaton akadály nélkül siklik végig bámészkodó tekintete, a másikon viszont állandóan kiálló akadályokba ütközik. Mik lehetnek az okai? Melyek azok a mesterfogások, amelyeket jól ismert a tekintetét akadály nélkül siklató burkolat lerakója, és rendre megsértett a kiálló kövek elkövetője? Milyen bűnt követett el a hepehupás burkolat tulajdonosa, hogy egy ilyen burkolattal verte meg a sorsa?

térkő lerakása kertbe

Térkő lerakása a kertben

Talán a legfontosabb az, hogy ha nem szeretne ilyen hepehupás burkolattal megvert kerttulajdonos lenni, akkor ne bízzon meg olyan burkolót, akinek nem látta a korábbi munkáit, vagy nem hallott róla dicshimnuszokat a korábbi megrendelőitől. Ha pedig saját maga szeretné lerakni térburkolatát, akkor kellő utánanézés nélkül ne kezdjen hozzá a burkolat lerakásához, mert nagyon bizonytalan lesz a végeredmény.

Melyek a hepe-hupa burkolatok elkészítésének legfontosabb elemei?

Lássuk akkor lépésről lépésre, azaz térkőről térkőre.

Ne is törődjön a tervezéssel!

Ne is foglalkozzon azzal, hogy milyen burkolatot szeretne építeni a kertjében. Ne is foglalkozzon az igényeivel. Nem számít, hogy virágokat és parkosított területet, vagy pedig zöldséget és gyümölcsöt szeretne termelni majd a kertjében. Az sem számít, hogy egy kocsibejárót épít vagy csak gyalogos forgalomra szánt kerti sétányt. A hepe-hupa burkolatok készítésénél nem számít a tervezett burkolat terhelése, mert akkor nem lenne egyetlen a burkolat felülete. Csak az a lényeg, hogy azt a színt válassza ki, amelyik tetszik.

A színek harmóniájával sem kell igazán törődnie, mert ha már lúd, akkor legyen kövér. Ne csak a kiálló köveken essen majd hanyatt az ámuldozó bámészkodó tekintete, hanem a színek eklektikus rendezetlenségén is. Az ízlésficamos burkolatok elkészítésének is lehetnek határai, Önnek azonban ezekkel a határokkal sem kell törődnie.
Burkolata tervezésének elmaradása pillanatában teljesen mindegy, hogy miért fog majd bosszankodni évtizedeken át. Csak az a lényeg, hogy minél gyakrabban felidegesítse majd magát az elkövetkező néhány évtizedben. Jót tesz ez majd a magas vérnyomás gyógyszereket gyártók forgalmának.

A burkolat alapozásával sem kell foglalkozni

Nem számít, hogy milyen réteg elmaradása miatt süllyed meg majd a burkolat. Az sem lényeges, ha majd a térkő burkolatban nem fog elszivárogni az esővíz és a hólé, és elvezetni sem fogja a burkolat a lezúduló égi áldást. Külön látványossága ezeknek a nem tervezetten hullámos térkő felületeknek, hogy meg is áll rajtuk az esővíz.

Nem kell játszani a talaj kiemelésével sem a vízelvezetés figyelembevételével. Egyes tudálékos térkövezők azt mondják, hogy gyalogos forgalomnál is szükség van 20-25 centiméteres alapzatra, gépkocsi forgalomnál pedig még ennél is többre. Azt is mondják, hogy minden egyes réteget, a kiásott földalapot, a fagyvédő réteget, a tömörítő réteget és az ágyazó réteget egyenletes vastagságban érdemes lerakni, és az ágyazó réteg kivételével külön-külön tömöríteni is kell, és még a burkolat lejtésképzését is ki kell alakítani.

Önnek azonban ezekkel nem kell foglalkoznia, mert akkor nem süllyedne meg a burkolata, és nem lesz majd hepehupás a felülete. A víz sem fog megállni rajta, ha vízelvezető rétegről gondoskodik, és megfelelő lejtést alakít ki a burkolatban teljesen felesleges módon.

A burkolat szegélyezése sem lényeges

Miért kárhoztatná burkolatát évtizedeken át az egyetlen fix helyen való mozdulatlan ácsorgásra? Nem lesz jobb neki, ha 1-1 áthajtó teherautó majd alaposan átrendezi a kövek közötti távolságot, és egyre csak növeli majd a térkövek által elfoglalt területet?

Az évek alatt egyetlen hibát sem elkövető térkövezők azt mondják, hogy legalább a személygépkocsi és tehergépkocsi forgalomra szánt burkolatokat érdemes mindenképp stabil szegélyezéssel ellátni. Ez tipikusan a fordítva ülünk a lóra esete.

A burkolat alapjának a lerakása (ami ugye hepe-hupa burkolatunknál felesleges) után ahelyett, hogy raknák már lefelé a térköveket, inkább elkezdenek piszmogni a szegélykövek helyének kiméricskélésével és a körzővel és vonalzóval megtervezett szegélyt alkotó szegélykövek bebetonozásával. Ezzel kiölik az „önjáró burkolat” szépségét, és még a négy tonnás teherautó sem fogja tudni átrendezni majd a burkolatot. Kell az Önnek, hogy hattonnás kamionokkal túrassa majd fel a burkolatát?

Egyébként is, ha olyan sok térkő burkolatot leraktak már, akkor szemmértékkel is semmi perc alatt ki kellene tudniuk mérni a burkolat helyét.

Nem nagy szám a térkövek lerakása sem

A gyakorlott szakiknak az a rögeszméje, hogy legalább egy centivel magasabbra kell lerakni a burkolatot, mert az úgyis süllyedni fog még. Persze ez is csak azért van, hogy még több időt tudjanak eltölteni a burkolat alapjával való eljátszadozással, hisz ekkor ezt az egy centit a kiegyenlítő réteg illetve az ágyazó réteg magasságához kell hozzáadni.

Azt is mondják, hogy néhány milliméteres, egyenletes fúgaközzel kell lerakni a térköveket. Ezzel az egyenletes fúgaközzel sem kell azonban különösebben törődni a lerakáskor. Majd a fúgázás kitölti a nagyobb hézagokat is.

Ma már vannak olyan térkövek, amelyek beépített távtartóval rendelkeznek. Ezeknél, ha nem figyel oda, és pontosan egymás mellé rakja a térköveket, akkor egyenletes lesz a fugaköz. Ezért legyen résen a lerakáskor, és itt-ott hagyjon rá még egy kicsit a változatosság kedvéért. Az igaz, hogy egy kicsit több fúga kell majd, de megspórol néhány térkövet, és a szegélyek melletti vágásnál úgyis össze lehet majd hozni a burkolatot. Ha nincs szegély, akkor pedig ez az egész nem is számít a hepehupás burkolatnál.

Azt is mondják még, hogy az egyik egyenes oldalnál érdemes elkezdeni a burkolást, mert így egyenletesebb lesz a burkolat, és kevesebbet is kell majd vágni. Mondjuk, ebben azért lehet valami még egyenetlen burkolatoknál is.

Ha nagyobb felületet burkol, akkor a különböző raklapokon lévő térkövek kevergetése sem feltétlenül szükséges, hisz teljesen mindegy, hogy a burkolatban különböző nagy területek között lesznek majd árnyalatnyi színeltérések vagy pedig az egyik kő ilyen a másik pedig olyan színárnyalatú. Ha nem tud választani, hogy hogyan legyen vegyes árnyalatú a burkolata, akkor akár feldobhat egy százforintost is, és döntsön a fej vagy írás. Teljesen mindegy, hogy melyik lesz, csinálja úgy, ahogy szeretné. Csak arra figyeljen, hogy a százas nehogy a már lerakott térkövek közé essen. Mondjuk szerintem kényelmesebb lesz sorban, raklaponként lerakni a térköveket.

Az is elterjedt tévhit még a térkövezés mesterei között, hogy a térkövek lerakását érdemes a burkolat legmélyebb pontján elkezdeni. Ez azonban teljesen értelmetlen és felesleges megkötés, hisz a hepehupás burkolatok legfőbb sajátosságával nem számol ez az értelmetlen fontoskodás. Honnan is lehetne tudni még a lerakás pillanatában, hogy melyik részén fog a legmélyebbre süllyedni majd a burkolat?

Térkövek vágása is kell még

Ha nem zavarja hepehupás burkolata szélének hézagossága vagy hiányzó egyenletessége, akkor ne is törődjön ezzel.
Ha viszont igen, akkor ezzel lesz azért kis gondja. Nem is a hiányzó darabok pontos méretre vágásával, mert erre kifejezetten nem kell majd figyelnie a vágáskor, hisz ezzel burkolata egyenetlenségét venné el bántóan a szélénél.

Sokkal inkább arról van szó, hogy bármilyen térkő burkolatot is választ, a vágáshoz kevés lesz a kenyérvágó kés. A térkövek vágásához megfelelő gépre lesz szüksége, és még némi türelemre is, mert ezeknek a kőkemény térköveknek a felszabdalása nem fog gyorsan menni.

Fugázásra a hepehupás burkolatnál is szükség van

A fugázásra szükség van, de nem kell ám annyira sokat játszani vele. homokot szór a lerakott térkövekre, és besöpri a fugák közé. A többit pedig elvégzi majd egy kiadós eső. Mondjuk, ha annyira leveri a homokot, hogy már bántja a szemét az, hogy túlságosan nagy a mélység, akkor szórjon rá még egy kis homokot. Utána megint jön majd az eső, és dolgozzon ő. A burkolat elegyenlítésével felesleges játszani. Egyébként sem szeretné eltüntetni az egyenetlenségeket, hullámokat és a szemet bántóan is kiálló térköveket.

Sőt akár még mésztartalmú anyaggal is fugázhat, mert ezzel jelentősen javítja az esélyét a térköveken megjelenő mészkivirágzásnak.