Kertjében a garázsáig vezető kocsibeálló burkolata többféleképpen készülhet el. Melyik megoldásban gondolkodik?

Stabil kocsibeálló utat szeretne építeni? Ha igen, akkor az út nyomvonalában érdemes 15-25 cm mélyen kiszedni a termőföldet, és az így kiszedett nyomvonalat feltölteni valamilyen jóféle útalappal.

Térkövezett vagy gyeprácsos kocsibeálló legyen?

kocsibeálló út építés

A kocsibeálló út milyen lesz a kertjében?

Ha térkő burkolatot épít, akkor a személykocsi közlekedésre használt burkolat tartóssága érdekében mindenképp szüksége lesz az út szegélyezésére is. Ez a betonalapba öntött szegély fogja egyben tartani a térköveket. Szegélyezés nélkül nem lesz tartós a burkolat, mert az autó kerekei szét fogják nyomni előbb-utóbb a térköveket. Térköves útnál az út szélességének meghatározásához, az útalap kialakításakor számoljon a szegélyezéshez szükséges területtel is.

A térkövezés helyett gyeprácsköves burkolattal is kiépítheti az út burkolatát. A gyeprácsos út ugyan nem fog olyan szépen mutatni, mint a térkövezett, de a feladatának tökéletesen meg fog felelni ez is. Megfelelő alapozással nem fog megsüllyedni az autós közlekedés alatt, és nem lesz sáros az udvar akkor sem, ha egy nagy zivatar után kell beállnia az autójával a garázsba.

A térkövezés helyett persze betonutat is építhet a kocsibeállóhoz. Az út alapozását a betonútnál sem érdemes megspórolni, mert egy stabilan tömör alap a betonút stabilitását is biztosítani fogja. Vagy betonút helyett akár aszfaltozott út is lehet a kocsibeállója.

Az aszfalt és betonutat azonban egyre kevesebben építik ma már. Az egyhangú szürke betonút ma már unalmas, ezért egyre jobban kimegy a divatból a kerti utak és kocsibeállók burkolásakor is. Az aszfaltozott út látványa sem annyira felemelő, megépítése pedig jóval drágább is a betonútnál. Egy kerti aszfaltozott út elkészítésének árából egy térkövezett kocsibeálló utat is építhet, és a térkő burkolat pedig nemcsak tartósabb aszfaltnál, hanem sokkal jobban is mutat.

Miből készülhet a kocsibeálló út alapja?

Milyen útalapban gondolkodhat?

  • Érdemes például murvát leönteni a kocsibeálló nyomvonalába. Ezt a murvát ha elegyengeti és ledöngöli, akkor máris sártól mentes úton közlekedik az autóval, és száraz lábbal szállhat ki belőle egy nagyobb eső után is. Ha egyszerű megoldásban gondolkodik, akkor a murva ledöngölése után már el is készült a kocsibeállója. Erre a murva alapra azonban a betonba öntött szegélyezés kialakítása után érdemes térköves burkolatot építeni.
  • A murva helyett kulé kavicsot is használhat az útalap kialakításához. Ezt is ugyanúgy kell elegyengetni és ledöngölni kocsibeállója burkolatához. A kulé kavicsos út maga is lehet a kocsibeálló, de erre a ledöngölt alapra is építhet egy takaros térkő burkolatos utat.
  • A kulé kavics helyett mészkő zúzalék is lehet az út alapja, mert a leterítés után ezt is ugyanolyan jól le lehet döngölni.

A mészkő zúzalék vagy a kulé kavics az útalap teljes vastagsága is lehet. De ha térkő vagy gyeprács burkolat fog kerülni az alapra, akkor a zúzalék vagy kulé kavics alap bedöngölése, és a szegély kialakítása után dunakavics is kerülhet rá felső rétegként. Ezt is elegyengeti és ledöngöli, és már kész is van az alap. Erre kerülhet a finom sóder, folyamhomok vagy pedig homok ágyazórétegként, és ennek az elegyenlítése és lehúzása után már rakhatja is le a térköveket.

A kavics alap önmagában zúzottkő vagy mészkő alap nélkül nem lesz jó, mert nem lehet ledöngölni, és tömöríteni. A kerek kavicsok ugyanis könnyen elmozdulnak egymáson, ezért nem biztosítanak stabil alapot.

Számítson arra, hogy az út alapját bármennyire is ledöngölte, még ülepedni fog, ezért a térkő burkolat szintje még süllyed majd a lerakás után is. Egy centiméteres süllyedéssel bátran számolhat. A térkövek gondos lerakása után a fugaközöket még be kell söpörnie homokkal, és már kész is van a garázsához készült kocsibeálló útja. A kocsibeálló utat gondosan megcsinálni azért persze aprólékosabb munka lesz, mint ezt a cikket elolvasni.