A térkő szegély nemcsak szegélyezi, hanem egyben is tartja, megtámasztja a burkolatot. Gyalogos forgalomra használt burkolatnál ennek talán nincs olyan jelentősége, de gépkocsi forgalomnál a forduló autó kerekei a burkolatot stabilan tartó szegély nélkül könnyen kitolhatják a térköveket eredeti helyükről. Ez pedig rövid idő alatt tönkreteheti a burkolatot.

A szegélynek a téli időszakban is komoly jelentősége van, ugyanis telente a mi időjárási körülményeink között akár 25-30 fagyási-olvadási ciklust is ki kell bírnia a burkolatnak. Ha a burkolat alatti alap nagyszemcsés zúzott kövekből álló fagyvédő aljzata el tudja nyelni a leszivárgó csapadékot, akkor a fugákon át leszivárgó víz nem okoz különösebb károkat. Ha viszont nem, akkor a burkolat egyenetlenné válhat. Egyes kövek megemelkedésével nemcsak csúnya lesz a burkolat, hanem még balesetveszélyes is lehet a megemelkedett szélű térkő a burkolatban.

Térkő szegély burkolata stabilitásáért

A megfelelő szegély hiánya a telente 25-30-szor lefagyó majd megolvadó burkolat szélső térköveinél könnyen elmozdulásokat okozhat. Főleg akkor, ha éppen egy felolvadás idején kap nagyobb terhelést a megfelelő szegély nélküli burkolat.

kerti szegély

Kerti szegély a Semmelrocktól burkolata körül

Ezzel szemben a betonágyba helyezett térkő szegélyek stabilan tartják a burkolatot, és nem kell egy-egy nagyobb terhelés után a térkövek nemkívánatos átrendeződésétől tartani. A jól ismert térkő márkákhoz tartozó szegélyek mellett különféle egyedi megoldásokkal is stabil szegélyeket alakíthat ki térkő burkolata mellett. Melyek lehetnek ezek a lehetőségek?

Különleges szegélyek burkolata körül

A burkolat szegélye készülhet terméskőből is. A terméskő már a kövek nagy súlya miatt is meglehetősen stabil szegélyt tud biztosítani a burkolat körül. Emellett a termésköveket is ugyanúgy érdemes betonágyba helyezni, és akkor még nagyobb lesz a burkolat szegélyének a burkolatot megtartó ereje. Ha a termésköveket betonágyba helyezve alakítja ki a szegélyt, akkor a szegély burkolatmegtartó erejét a betonba ágyazás biztosítja. A termésköveknek „csak” az egyedi szegélyezés kialakításában van igazán jelentősége.

  • A köveknek a betonágyba helyezésével nemcsak személy, hanem még teherautós forgalomra szánt burkolatokat is szegélyezhet.
  • A különböző méretű és formájú terméskövek megfelelő forgatásával és egymás mellé illesztésével és betonágyba helyezésével nemcsak stabil, hanem egyedi módon szegélyezett burkolatot alakíthat ki a kiválasztott terméskövektől függően.

Az is lehetséges azonban, hogy a nagyobb méretű termésköveket nem helyezi betonágyba. Ilyenkor a megfelelő kialakítás mellett „csak” a terméskövek nagyobb méretéből adódó súlya jelent biztosítékot a burkolat egyben tartásához.

  • Gyalogos forgalomra használt burkolatnál ez nem is jelent gondot. Minden bizonnyal elég lesz ez a szegélyezési technika is a burkolat egyben tartásához, szépségének és stabilitásának a megőrzéséhez.
  • Gépkocsi forgalomnál azonban nem érdemes kockáztatni a burkolat stabilitását. Az évtizedek alatt olyan terhelést kaphat a burkolat, amit önmagában csak a terméskövek nagyobb súlya nem lesz képes ellensúlyozni, és egyben tartani a burkolatot. Ilyenkor célszerűbb betonágyba rakni a burkolat szegélyét bármiből is készüljön az.

Szegélykövek helyett másféle térkövekből is kialakíthatja a burkolat szegélyét. Ilyenkor a másféle térkő szép keretet biztosít a burkolatnak.

  • Megintcsak a gépkocsi forgalomra tervezett burkolatok szegélyét kell megfelelően stabilra elkészíteni. Ezért ilyen burkolatnál bármilyen térkövet is használ a szegélyezésre, mindenképp érdemes betonágyba rakni a szegélyt. Ez fogja stabilan tartani az elkövetkező évtizedekben a burkolatot, és nem kell attól tartania állandóan, hogy mikor megy tönkre a burkolat, egy nagyobb terhelésnél vagy teljesen átázott állapotban.
  • Gyalogos forgalomnál megengedőbb lehet a burkolat alapja mélységének a meghatározásában és a szegély betonalapba történő elhelyezésében is. Persze csak akkor, ha egyébként stabil, kötött feketeföld vagy agyagos föld a burkolat alapja. Homokos talajnál ugyanis a burkolat alatti talajrétegnek semmilyen tartása nincs, és ekkor a legkisebb terhelés nélkül sincs semmi garancia a burkolat stabilitására és egyben tartására. Ez tehát azt jelenti, hogy laza talajszerkezetű alapnál még a gyalogos forgalomra szánt burkolat szegélyét is érdemes betonágyba helyezni. Nyugodtabb lesz az elkövetkező évtizedekben, ha nem kell állandóan a helyükről „elmászkáló” térkövek miatt aggódnia.

A térkövekből készült szegély helyett azonban akár bontott téglából vagy a bontott téglára megszólalásig hasonlító térkövekből is készítheti a szegélyt. Emellett pedig még számtalan egyéb megoldást is választhat burkolata szegélyének. Ha gyalogos forgalomra készül a burkolat, akkor valóban szabadjára engedheti fantáziáját a szegély kigondolásakor.

  • Megírja nekünk, hogy miből és hogyan fogja kialakítani gyalogos forgalomra készülő térkő burkolata szegélyét?