A KK Kavics Beton térburkolatainál is a térköveknél már jól ismert szempontokat kell szem előtt tartani a burkolat lerakásakor. Melyek ezek a legfontosabb szempontok?

A burkolat terhelése határozza meg, hogy milyen vastagságú térkövekre van szükség a burkolat elkészítésekor:

  • KK Kavics Beton Aquincum burkolókő

    A KK Kavics Beton Aquincum burkolóköve 7 cm vastag, ezért a gyalogos és személygépkocsi forgalmat tökéletesen bírja a burkolat

    A gyalogos és személygépkocsi forgalomra használt burkolatok kialakításához 6 centiméteres térkövekre van szükség. Kerti járdák, személykocsi bejárók, kerti pihenők, kerékpárutak terheléséhez a 6 centiméteres burkolat tökéletesen elegendő lesz.

  • Tehergépkocsi forgalomra használt burkolatnál azonban már 8 centiméteres burkolatra van szükség, és ha nehézgépjárművel, pl. kamionok is megfordulnak a burkolaton, akkor már a 10 centiméteres burkolat ajánlott.

A Kavics Beton térburkolat lerakása

Hazánkban a fagyhatár 80 centiméterre van, ezért a fagyálló aljzat kialakításához ezt szem előtt tartva érdemes a térkő burkolathoz szükséges alapot kialakítani.

Ha a burkoláshoz használt területen gyenge minőségű a talaj, akkor ezt ki kell cserélni, vagy fel kell javítani a lehetőségek szerint.

Térburkolatnál általános követelmény, hogy az alapot kb. 30 centiméterrel szélesebben érdemes elkészíteni, mint a végül kialakított burkolatot.

A burkolat felszínén a víz elvezetéséről is gondoskodni kell. Ezért 1-2 fokos lejtéssel érdemes kialakítani a burkolatot. Ha a burkolat egy épület folytatása lesz, akkor az épülethez csatlakozó része legyen a legmagasabb pontja, és innen lejtsen a kialakított burkolat.

Fontos, hogy az alapozáshoz használt anyagot ne veszélyeztesse a fagy, ezért érdemes murvát vagy zúzott követ használni, és megfelelően tömöríteni.

A kialakított alapra kerül a fagyvédő réteg, ami zúzottkő vagy kis szemcsenagyságú kavics is lehet. Az a fontos, hogy agyagmentes legyen a kavics. A terheléstől függő vastagságban érdemes kialakítani ezt a réteget:

  • Gyalogos forgalomnál 10-20 centiméter vastag rétegre van szükség.
  • Személykocsi forgalomnál már 15-30 centiméteres vastagság javasolt.
  • Teherkocsi forgalomnál pedig még ennél is vastagabb rétegre van szükség.

Ezt a réteget is tömöríteni kell, és ki kell alakítani az oldalirányú lejtését.

Erre kerül a 3-5 centiméter vastag ágyazó réteg, amelyre a térkövek kerülnek majd. Az ágyazó réteget már nem kell tömöríteni, de a térkövek lerakása előtt lehúzóléccel egyenesre kell húzni, és utána lehet majd rakni rá a Kavics Beton térköveket a szükséges fúgaközökkel.

Az ágyazó réteg vastagságát a végső burkolat magasságának megfelelően kell kialakítani. A térkövek vastagságán túl még számolni kell azzal is, hogy a burkolat az elegyenlítéskor, bevibráláskor még süllyedni fog kb. 1 centimétert.
Az elegyenlített ágyazó rétegen a térkövek lerakását mindig maga előtt kezdje. Érdemes a burkolat legmélyebb pontján elkezdeni a burkolást, és elfelé haladva rakja le a köveket. Így nem fog az elegyenlített, lehúzott ágyazó réteg sérülni a lerakáskor. Ha többen raknak le egy széles burkolatot, akkor ügyelni kell a fúgaközök egyenletességére is, mert ha eltérő hézagokat hagynak a térkövek között, akkor egy idő után már nem fognak találkozni a két ember által lerakott térkövek.

Nem szabad a térköveket és járólapokat fúgaköz nélkül, szorosan egymás mellé rakni, mert a széleik ilyen lerakásnál könnyen letöredezhetnek.

A térköveket érdemes több raklapot egyszerre megbontva, keverten lerakni, mert így az esetleges árnyalatnyi színeltérések keverednek, és egyenletes lesz a burkolat árnyalata. A világos térkövek könnyen koszolódnak, ezért ezeket a köveket óvni kell a szennyeződésektől. Erre is érdemes figyelni a lerakáskor.

A burkolat fugázása

A lerakott burkolat fugáit folyamhomokkal vagy fugázó homokkal érdemes besöpörni. A kimaradt homokot a végén érdemes összesöpörni, mert a fúgázást a fugázóanyag ülepedése után 2-3 hét, egy hónap múlva újra meg kell ismételni.

Mikor kezd hozzá Kavics Beton burkolata lerakásához?